Deltageren kender principperne bag regnskabsføring med fokus på kørselsomkostninger, vedligeholdelse og afskrivninger i en vognmandsvirksomhed samt tilbudsgivning i forbindelse med udførsel af flextrafik. Deltageren kender principperne for udarbejdelse af budgetter for egen virksomhed, herunder foretage kalkulation af faste og variable omkostninger målrettet driftsrammer for busser og erhvervskøretøjer. Budgetterne inkluderer kørselsomkostninger, forsikringer, vedligeholdelse samt pris-, bidrags- og udskiftningskalkulationer.Med udgangspunkt i trafikselskabets udbudsbetingelser, kontraktvilkår og vognmandens arbejdsfelt har deltageren en forståelse for principperne bag tilbudsberegning og kan udarbejde et økonomisk bæredygtigt tilbud om udførsel af flextrafik.Deltageren kan administrere kontraktforhold og sikre overholdelse af rettigheder og forpligtelser i forbindelse med udbudsprocesser og efterfølgende driftsopgaver i flextrafik.Deltageren opnår forståelse for den økonomiske sammenhæng mellem køretøjet og time-/lønforholdet i forhold til vognløbet. Deltageren kan anvende relevante administrative IT-systemer samt trafikplanlægnings- og kommunikationssystemer, der benyttes i driften af flextrafik.Deltageren erhverver et Branchecertifikat jf. Trafikselskabernes bestemmelser.