Omskoling ny infrastruktur-ny litra, førerløst tog

Manuel fremføring af førerløst tog. Automatisk til manuel driftsform.

Medarbejdere der tidligere har opnået kvalifikation til manuel fremføring af førerløst tog og nu skal omskoles til anden førerløs infrastruktur og andet førerløst materiel (litra).

Deltageren kan på ny førerløs infrastruktur anvende sit kendskab til driftsformen med tilhørende nye regler for manuel fremføring af førerløst tog (bl.a. rangering) og nye regler for færden langs spor i drift.Deltageren kan udføre sikker fremførsel af nyt førerløst tog (ny litra) i manuel kørselsform samt sikker færdsel i ny infrastruktur.Deltageren kan på ny litra udføre fejlsøgning og fejlmelding samt udbedring af mindre tekniske fejl på det førerløse tog på baggrund af sin viden om togtets tekniske opbygning (mekanisk og elektrisk) samt togkontrolsystemer (ATC/CBTC) og togets indretning herunder døre og førerbord samt sikkerhedsmæssige installationer som nødstop, brandslukker m.m. Deltageren kan udføre entring (skaffe sig adgang til låst tog) og exit (lukning) af ny litra på og udenfor stationer uanset driftsform.Deltageren kan overføre det nye førerløse tog fra automatisk til manuel driftsform og udføre manuel kørsel (bl.a. rangering) og standsning af toget samt kontrollere, at sporet er farbart og sporskifteposition er korrekt under kørslen. Efterfølgende skal deltageren kunne overføre toget til automatisk driftsform.Deltageren kan deltage i sammen- og frakobling af nye tog samt kørsel og standsning af de sammenkoblede tog.Deltageren kan, fra nyt førerløst tog i automatisk driftsform, udføre overvågning af sporets farbarhed og varsling af personer i spor.Deltageren kan foretage tømning og evakuering af passagerer fra det nye tog på station og mellem stationer samt instruere passagerne i sikker færdsel i spor.Deltageren kan anvende det nye togs højttalersystem samt udføre effektiv og sikker information til passagerer ved brug af togets højtalersystem og anvendelse af hensigtsmæssig kommunikationsteknik. Deltageren kan anvende det nye kommunikationsradiosystem samt udføre radiokommunikation med trafiklederen om relevante sikkerhedsmeldinger.
  • Deltageren kan på ny førerløs infrastruktur anvende sit kendskab til driftsformen med tilhørende nye regler for manuel fremføring af førerløst tog (bl.a. rangering) og nye regler for færden langs spor i drift.
  • Deltageren kan udføre sikker fremførsel af nyt førerløst tog (ny litra) i manuel kørselsform samt sikker færdsel i ny infrastruktur.
  • Deltageren kan på ny litra udføre fejlsøgning og fejlmelding samt udbedring af mindre tekniske fejl på det førerløse tog på baggrund af sin viden om togtets tekniske opbygning (mekanisk og elektrisk) samt togkontrolsystemer (ATC/CBTC) og togets indretning herunder døre og førerbord samt sikkerhedsmæssige installationer som nødstop, brandslukker m.m.
  • Deltageren kan udføre entring (skaffe sig adgang til låst tog) og exit (lukning) af ny litra på og udenfor stationer uanset driftsform.
  • Deltageren kan overføre det nye førerløse tog fra automatisk til manuel driftsform og udføre manuel kørsel (bl.a. rangering) og standsning af toget samt kontrollere, at sporet er farbart og sporskifteposition er korrekt under kørslen.
  • Efterfølgende skal deltageren kunne overføre toget til automatisk driftsform.
  • Deltageren kan deltage i sammen- og frakobling af nye tog samt kørsel og standsning af de sammenkoblede tog.
  • Deltageren kan, fra nyt førerløst tog i automatisk driftsform, udføre overvågning af sporets farbarhed og varsling af personer i spor.
  • Deltageren kan foretage tømning og evakuering af passagerer fra det nye tog på station og mellem stationer samt instruere passagerne i sikker færdsel i spor.
  • Deltageren kan anvende det nye togs højttalersystem samt udføre effektiv og sikker information til passagerer ved brug af togets højtalersystem og anvendelse af hensigtsmæssig kommunikationsteknik.
  • Deltageren kan anvende det nye kommunikationsradiosystem samt udføre radiokommunikation med trafiklederen om relevante sikkerhedsmeldinger.
Teksten er opstillet med hjælp fra AI

Dette kursus udbydes ikke i øjeblikket.

Du kan kontakte de skoler, der er godkendt til at udbyde kurset, hvis du vil vide mere.
Skoler som kan udbyde kurset

Nedenfor ser du en liste med skoler, som ikke har hold på holdlisten. Kontakt en af skolerne for at opfordre dem til at oprette hold.

Træ- og Møbelindustriens Kompetencefond TMKF

Træ- og Møbelindustriens Kompetencefond (TMKF) yder støtte til medarbejdernes selvvalgte uddannelse inden for Træ- og Møbeloverenskomsten og Piano- og Orgeloverenskomsten.

Industriens Kompetenceudviklingsfond IKUF

Industriens Kompetenceudviklingsfond (IKUF) yder støtte til medarbejdernes selvvalgte uddannelse inden for Industriens Overenskomst, Industriens Funktionæroverenskomst, Overenskomsten for slagteområdet mellem DI og Fødevareforbundet NNF samt Den fødevareindustrielle overenskomst mellem DI og Fødevareforbundet NNF.

Emballageindustriens Kompetenceudviklingsfond EKUF

EKUF står for Emballageindustriens KompetenceUdviklingsFond.

EKUF blev stiftet af DI – Dansk Industri, Fagligt Fælles Forbund (3F) and HK (Privat)  ved overenskomstfornyelsen i 2007.

Siden da har EKUF ydet tilskud til selvvalgt efteruddannelse og senere hen også aftalt uddannelse for ansatte i industrien. Formålet er at sikre udvikling af medarbejderes kompetencer for at kunne bevare og styrke virksomhedernes konkurrencekraft.

Fonden yder tilskud til medarbejdere, der arbejder under Emballageoverenskomsten.